next best offer – הדבר הטוב הבא

באז חדש מסתובב בשכונה – Next Best Offer , או Next Best Action …

ויש לי עוד הצעה

(אני מת על האמריקאים האלה, הכל בראשי תיבות סקסיים כאלה… NBA… אצלנו "ההצעה הכי משתלמת" נשמע כמו תכנית בערוץ הקניות וראשי תיבות מזכירים לנו את הצבא. הפעולה המיטבית הבאה – הפמ"ב… איכס, גועל.)

השאלה היא האם מלבד ראשי תיבות מפוצצים יש גם תהליך שקל ליישם אותו, משהו שייתן ערך מוסף ממשי. אז בואו נסתכל על מה שיש לנו כבר היום במרבית צינורות השיווק ובטח באתרי המכירות ברשת.

Up Sale – הצעה לשדרוג. שנייה לפני שאתה מזמין את החדרים למלון אנחנו מציעים לך את הסוויטה במחיר גבוה יותר ומנסים לפתות אותך למוצר היקר.

Cross Sale – הצעה למוצר משלים. כן, הזמנת את הסוויטה ועכשיו אולי תרצה גם שנסדר לך רכב שכור במחיר נוסף? ואולי תרצה סיור בעיר?

ויש עוד – באתרי האינטרנט קיימים ונבדקים כל הזמן מנגנונים שמטרתם להוציא יותר מכל לקוח. "לקוחות שקנו את המצלמה רכשו גם…", "אנשים שהתעניינו בספר הזה המליצו גם על…" הנושא הזה לא מוגבל רק לאתרי מכירות אלא גם לאתרי תוכן שמנסים להשאיר אותך לעוד כמה דפים.

אז מה ההבדל בין זה לבין NBO?

עקרונית ההבדל אמור להיות ברמת הניתוח של המשתמש. נניח שאני יודע שנשים בגיל 35, נשואות, שהתעניינו ב"50 גוונים של אפור" נטו לרכוש גם צעצועי פלסטיק ולעומתם גברים בני 40 עברו למדור הווידאו, זה נותן לי אפשרויות לבנות מטריצה של הצעות שבכל רגע אני שולף את המתאימה ביותר ללקוח הנוכחי.

והנה הבעיה – כדי לבנות מערכת כזו אנחנו צריכים המון (המון המון) נתונים ולקוחות שונים ומפולחים. אני חושש שלמעט מאד מערכות יש את המידע הזה. אם אתם חברת סלולר או בנק, יתכן ששווה לכם ללכת לכיוון. גם שם אני לא בטוח שההשקעה תצדיק את המאמץ. אם אתם קטנים יותר הטכניקות המוכרות כנראה יהיו מספיק טובות. אני לא ראיתי את זאפ למשל מקבל ממני נתוני גיל. הוא אפילו לא שומר את ההיסטוריה שלי עצמי.