האם השוק שלכם הוא שוק מחזורי?

כאנליסט אני נשאל לפעמים על ידי לקוחות שאלות כלליות, שאלות כמו – האם יש בו מחזוריות? שוק הבניה למשל, השוק בו אני מתמחה, האם הוא עונתי? האם אנשים משפצים יותר בקיץ, לקראת פסח? ואם כן, מתי למקד את מאמצי הפרסום?

למרבה השמחה, יש כלי של גוגל שיכול לעזור…

תשווה את עצמך ל… עצמך לפני שנה

אחד הכלים הנסתרים יותר של גוגל הוא Google Coralate, כלי המאפשר לבדוק התאמות בין חיפושים שונים. התאמה זו נבדקת על פי דפוס החיפוש (pattern), כלומר הזמנים בהם היה החיפוש. זאת בניגוד לכלי ההתאמה של מילות המפתח שמאפשר התאמה על פי הקשר. בעוד שהתאמה על פי הקשר תראה לנו שהמילה "תפוח" קשורה לחיפוש "פשטידת תפוחי אדמה" או "תפוח מסוכר", הרי שהתאמה של דפוס חיפוש תגלה לנו שהמילה "תפוח" תואמת את החיפוש "שנה טובה".

בכלי הזה קל לראות שלמילה תפוח יש בהחלט עונתיות כשבסביבות ראש השנה כמות החיפושים קופצת בצורה חזקה.

אבל דברים מעניינים עוד יותר אפשריים לחשיפה כשמשתמשים באפשרות להזיז את חלון הזמן של החיפוש – כלומר לחפש דפוס תואם שקיים בהסטה לדפוס של המילה המבוקשת. אם למשל נסיט את חלון הזמן לאחור 4 שבועות, נוכל לגלות דפוס מקביל שמתרחש בדיוק חודש לפני הדפוס המבוקש.

הכלי לא נועד לכך אבל אם אנחנו מריצים את השאילתה כך אנחנו יכולים לגלות מחזוריות, מחזוריות חודשית או מחזוריות שבועית. נסתכל רגע על חיפוש המונח "בנק הפועלים" בהסטה של חודש לאחור. אנו רואים שהחיפוש המוסט תואם הצורה החזקה ביותר ל…"בנק הפועלים". כלומר לחיפוש יש פטרן חודשי מובהק. אנחנו יכולים לראות בקלות שהחיפוש מתחזק משמעותית לקראת סוף החודש ובתחילתו בעוד שבאמצע החודש אנשים כנראה לא בודקים את מצבם בבנק.

מחזוריות חודשית בחיפושים למונח "בנק הפועלים"

לא כל חיפוש תואם לעצמו. למשל, אם אנחנו רוצים לבחון את שוק הבניה ניקח את המונח "שיפוץ", או "אדריכל" או "קבלן".אם למי מהם הייתה עונתיות הרי שנגלה התאמה בדפוס החיפוש כשנסיט אותו שנה לאחור. אבל לא, המילה "שיפוץ" אינה תואמת את עצמה לפני שנה.

אנו רואים אם כך שאין עונתיות בשוק הבנייה והשיפוצים… כמעט.

המילה "טמבור" למשל כן תואמת את עצמה. ניתן לראות דפוס חיפוש ברור וחזרתי בו אנשים מתכוננים לפסח ומתכננים כנראה לצבוע את הבית, גל משני קיים גם באוגוסט.

מחזוריות שנתית בחיפוש המילה "טמבור"

מחזוריות שנתית בחיפוש המילה "טמבור"

להבין את המחזוריות בשוק

הבנה של מחזוריות ועונתיות בשוק היא קריטית למיקוד המאמצים והשגת הלקוחות כשהם מעוניינים בכך. אם אתם מפרסמים למשל מוצרים פיננסים, כלים להגברת הרווחיות – כדאי לכם לדעת שאנשים מתעניינים בכך בעיקר בסוף החודש. אם אתם פעילים בשוק הצבע – טוב שתדעו לרכז את מסעות הפרסום בתקופות הנכונות.

לפעמים אתם יכולים לרכב על גל קודם לכם. למשל חודש לפני גל ההתעניינות ב "קלאב הוטל" יש גל התעניינות ב "קייטנה". המידע הזה יכול לתת לכם כיוון לצורה בה תנסחו את המודעות.